Przewóz osób do wybranego miejsca w Polsce lub za granicą określa się jako usługę realizowaną na podstawie klasycznej umowy konsumenckiej. Zostaje ona zawarta pomiędzy pasażerem a przewoźnikiem poprzez transakcję sprzedaży biletów na dany przejazd. W ten sposób przewoźnik zobowiązuje się do wykonania usługi transportowej na określonych warunkach, a pasażer nabywa pewne prawa.
Prawa pasażerów w transporcie busem
Każdy pasażer w trakcie podróży busem powinien mieć możliwość uzyskania rzetelnych informacji na całej trasie przejazdu. Oznacza to, że podróżujących należy pouczyć o przysługujących im prawach. Wszystkie istotne kwestie muszą zostać przekazane osobom niepełnosprawnym oraz o ograniczonej sprawności ruchowej w sposób jak najbardziej dla nich przystępny.
W sytuacji odwołania bądź opóźnienia pojazdu dalekobieżnego przewoźnik lub kierowca powinien poinformować o zaistniałej sytuacji. Taki komunikat należy skierować do pasażerów oczekujących na transport busem najpóźniej 30 minut po planowanej godzinie odjazdu.
Osoby korzystające z przejazdów dalekobieżnych mają prawo do odszkodowania w przypadku:
- śmierci,
- obrażeń ciała,
- utraty bagażu,
- zniszczenia bagażu,
jeśli są one związane z korzystaniem z busa lub udziałem w wypadku. Jednocześnie w sytuacji zaistnienia opisanych okoliczności, przewoźnik powinien zapewnić właściwą pomoc w postaci zakwaterowania, żywności, ubrań, transportu i pierwszej pomocy.
W przypadku anulowania lub opóźnienia o 90 minut przejazdu dalekobieżnego, który miał trwać minimum 3 godziny, pasażerowie mają prawo do uzyskania odpowiedniej pomocy. Powinna ona polegać na zapewnieniu posiłków, napoi i w razie potrzeby — zakwaterowania.
Transport busem — obowiązki pasażerów
Dokładnych wytycznych na temat postępowania w czasie podróży busem powinien dostarczyć pasażerom przewoźnik lub kierowca. Informacje o dozwolonych i zabronionych zachowaniach zazwyczaj znajdują się w regulaminie umieszczonym w widocznym miejscu we wnętrzu pojazdu. Sprawdzone firmy transportowe, jak np. Sandrex, zawsze starają się dostosować obowiązujące zasady do oczekiwań podróżujących. Takie postępowanie ma wpłynąć pozytywnie na odczucia pasażerów i sprawić, że ponownie skorzystają z usług danego przedsiębiorstwa.
Jako pasażer busa warto pamiętać o utrzymaniu przestrzeni wewnątrz pojazdu w porządku. Zaleca się też powstrzymanie od np. oglądania filmów bez słuchawek lub spożywania posiłków o bardzo wyrazistym zapachu. Wzajemny szacunek pozwoli na utrzymanie dobrej atmosfery w trakcie całej podróży.